Pengurusan sumber



PENGURUSAN SUMBER
Fungsi Pusat Sumber
informasi
inspirasi
rekreasi
Pusat Sumber bukan sekadar tempat bahkan ia juga adalah perkhidmatan, koleksi dan agen perubahan
Konsep Pusat Sumber
Ø  Suatu tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
Ø  Perkhidmatan - yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.
Ø  Koleksi bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
Ø  Agen perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran
Objektif Pusat Sumber
1.    Kecemerlangan pendidikan
2.    Penggunaan kemudahan
3.    Pemupukan tabiat belajar
4.    Penghasilan bahan
5.    Perkhidmatan pembelajaran
6.    Kemahiran maklumat
Fungsi Pusat Sumber
1.    Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
2.    Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
3.    Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
4.    Pintu masuk maklumat dari agensi luar
5.    Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
6.    Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
7.    Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
8.    Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
9.    Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin

Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan
1.    Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS.
2.    Terdapat  pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS.
3.    Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc.
4.    Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi.
5.    Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
6.    Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum.
7.    Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik.
Pusat sumber yang berkesan
        Penggunaan
        Kepimpinan
        Kewangan
        Kemudahan fizikal
        Tenaga manusia
        Koleksi Bahan
Langkah pembentukan pss berkesan
1.    Penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan.
2.    Rancangan pengoperasian
3.    Rancangan pengurusan perkhidmatan
4.    Latihan dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
5.    Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan.
6.    Orientasi dan penerangan kepada pelanggan
7.    Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
8.    Promosi dan galakan penggunaan.
9.    Penyemakan stok & penyediaan laporan tahunan.

Bahan dan Perkakasan
Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan kepada:
Ø  Perkakasan (hardware)
Ø  Bahan (software)
- Bahan cetak
                           * Buku    * Bahan Khusus         * Terbitan berkala
                    - Bahan bukan cetak
                              * Perkakasan  * Perisian       * Carta
                              * Permainan   * Audio          * Bahan tiga segi
                              * Lutsinar       * Video dll.
Koleksi Pusat Sumber
Media
Bahan
Cetak
Buku, terbitan berkala, carta

Tayang
Lut sinar, Filem (16/32mm, jalur/sisipan

Perisian
Audio - Kaset, audio CD
TV/VCR - Pita video, VCD/DVD
Bahan 3 Dimensi
Komputer - Disket, CD interaktif
PdPc - Glob, model, realia
Permainan - Catur, Scrabble, Sahiba

Bahan Cetak
Merupakan bahan yang tercetak secara mekanikal atau elektronik ke atas kertas, kad atau kertas tebal.
Bahan  cetak
*Surat khabar   *Buku fiksyen        *Majalah
*Kertas kerja    *Buku bergambar   *Nota
*Buku rujukan  *Gambar foto                                                                    
Bahan Bukan Cetak
*Perisian       *Bahan 3 dimensi
*Permainan   *Bahan kos murah  
*Perkakasan  *Carta

Perkakasan
Bukan Tayang
*Papan Tulis  *Papan Magnet

*Papan Flanel *Bingkai Carta Flip / Pusing

Tayang
*Projektor Overhead  *Projektor Slaid
*Projektor Filem jalur *Projektor Legap /Episcope /Epivisor

Penggunaan Perpustakaan Secara Optimum
PSS tidak boleh sekadar bersifat menunggu pelanggan sahaja bahkan PSS perlu menjadi nadi pembelajaran di sekolah


Konsep Pembelajaran Berasaskan Sumber
Manusia belajar pada kadar :
11 % mendengar
83 % melihat
Keupayaan mengingat pada kadar
20 % apa yang didengar
50 % apa yang dilihat dan dengar

Konsep Pembelajaran Berasaskan Sumber
Ø  Saya dengar dan saya tahu
Ø  Saya lihat dan saya faham
Ø  Saya buat dan saya ingat

Kaedah Pembelajaran Berasaskan Sumber
Meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid bersifat individu atau secara kumpulan menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan.
Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber
  • penggunaan buku teks
  • aktiviti penelitian
  • pencarian bahan dari pelbagai sumber
  • latihan penyelesaian masalah
·        penggunaan alat pandang dengar.
Dasar Pembelajaran  Berasaskan Sumber
  • pengajaran melalui kerja projek
  • pengajaran unit yang berintegrasi
  • pendekatan inter disiplin
  • pembelajaran individu secara aktif.
Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber
  1. Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
  2. Melibatkan pelajar belajar secara aktif.
  3. Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
  4. Memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
  5. Lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
  6. Mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
Penekanan Pembelajaran Berasaskan Sumber
Ø  Pengetahuan pelajar
Ø  Tujuan Pembelajaran
o   Objektif pembelajaran boleh diperjelaskan melalui:
§  huraian tentang apa yang akan dipelajari
§  diskusi dan bertukar-tukar fikiran
§  kegiatan-kegiatan yang menggunakan berbagai sumber
§  kegiatan-kegiatan melalui kunjungan dan lawatan
§  kegiatan-kegiatan kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik
Ø  Memilih kaedah dan strategi pendekatan
Ø  Cari, kumpul dan pilih bahan
Ø  Penyediaan tempat untuk beraktiviti
Ø  Bimbingan dan tunjuk ajar dari guru



Bidang Tugas GPM                                       
        Pengurusan & Pentadbiran
- Fail kuasa, fail meja, pembelian, pelupusan,
        Organisasi Bahan
- Pengkatalogan, kebersihan, keceriaan
        Galakan Membaca
- Penganjuran aktiviti
        Literasi Maklumat
- Penganjuran aktiviti
Koleksi Buku
Ø  Buku fiksyen
Ø  Buku bukan fiksyen
Ø  Buku rujukan
§  Umum
§  Am
§  Khusus
Ø  Bahan khusus – tesis, pekeliling, kertas seminar
Ø  Koleksi Nadir
Ø  Terbitan Berkala
Aktiviti Anjuran PSS
  • NILAM
  • DEAR = Drop Everything and Read
  • Pameran mengikut bidang
  • Kuiz
  • 10-minit membaca
  • Pertandingan peringkat sekolah
  • Radio sekolah
  • dll
Rujukan Utama
Ø  Bahagian Teknologi Pendidikan, KPM
Ø  Buku Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Abad ke 21 (2017)
Ø  Piawaian Pusat Sumber Sekolah Malaysia (2010)
Ø  Buku Panduan NILAM
Ø  *Buku Pengurusan Pusat Sumber Sekolah SMK ________
Ø  Pekeliling yang berkaitan:
o   Penyelarasan waktu mengajar GPM
o   Pelupusan buku











Ulasan
Pusat sumber telah menjadi nadi pembelajaran di sekolah kerana berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran. Pusat sumber sekolah perlu mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini serta menarik. Antara langkah-langkah pembentukan pss yang berkesan adalah dengan penubuhan AJK, rancangan pengoperasian, latihan untuk petugas, kemudahan fizikal dan keceriaan dan sebagainya. Pembelajaran berasaskan sumber akan meningkatkan motivasi pelajar. Oleh itu, setiap pihak perlu tahu peranan PSS dan guna sebaik mungkin untuk menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif.

                                     



Comments

Popular posts from this blog

PENGENALAN