Pengurusan sumber
PENGURUSAN
SUMBER
Fungsi Pusat Sumber
informasi
informasi
inspirasi
rekreasi
Pusat Sumber bukan sekadar tempat
bahkan ia juga adalah perkhidmatan, koleksi dan agen perubahan
Konsep Pusat
Sumber
Ø
Suatu tempat -
yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
Ø
Perkhidmatan -
yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam
pembelajaran.
Ø
Koleksi bahan -
yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
Ø Agen perubahan - yang dapat
memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran
Objektif
Pusat Sumber
1. Kecemerlangan
pendidikan
2. Penggunaan
kemudahan
3. Pemupukan
tabiat belajar
4. Penghasilan
bahan
5. Perkhidmatan
pembelajaran
6. Kemahiran
maklumat
Fungsi Pusat Sumber
1. Mengenal
pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
2. Berkhidmat
sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
3. Tempat
pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
4. Pintu
masuk maklumat dari agensi luar
5. Mendapatkan
panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan
kurikulum
6. Penggalak
aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
7. Pengembangan
kemahiran pembelajaran kendiri
8. Penyedia
keperluan terkini teknologi pendidikan
9. Penyedia
perkhidmatan reprografi dan rakam salin
Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan
1. Warga
sekolah tahu dan kenal pengurus PSS.
2. Terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS.
3. Perkhidmatan
dan koleksi digunakan dalam proses PdPc.
4. Lokasi
PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi.
5. Warga
sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
6. Warga
sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum.
7. Mempunyai
koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik.
Pusat sumber yang berkesan
•
Penggunaan
•
Kepimpinan
•
Kewangan
•
Kemudahan
fizikal
•
Tenaga
manusia
•
Koleksi
Bahan
Langkah pembentukan pss berkesan
1. Penubuhan
AJK dan pelantikan kaki tangan.
2. Rancangan
pengoperasian
3. Rancangan
pengurusan perkhidmatan
4. Latihan
dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
5. Pengurusan
kemudahan fizikal dan keceriaan.
6. Orientasi
dan penerangan kepada pelanggan
7. Kemas
kini rekod pengurusan (koleksi)
8. Promosi
dan galakan penggunaan.
9. Penyemakan
stok & penyediaan laporan tahunan.
Bahan dan Perkakasan
Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan
kepada:
Ø
Perkakasan (hardware)
Ø
Bahan (software)
-
Bahan cetak
* Buku *
Bahan Khusus * Terbitan berkala
-
Bahan bukan cetak
*
Perkakasan * Perisian * Carta
*
Permainan * Audio * Bahan tiga segi
*
Lutsinar * Video dll.
Koleksi Pusat Sumber
Media
|
Bahan
|
Cetak
|
Buku, terbitan berkala, carta
|
Tayang
|
Lut sinar, Filem (16/32mm, jalur/sisipan
|
Perisian
|
Audio - Kaset, audio CD
TV/VCR - Pita video, VCD/DVD
|
Bahan 3 Dimensi
|
Komputer - Disket, CD interaktif
PdPc - Glob, model, realia
Permainan - Catur, Scrabble, Sahiba
|
Bahan Cetak
Merupakan bahan yang tercetak secara mekanikal atau
elektronik ke atas kertas, kad atau kertas tebal.
Bahan cetak
|
*Surat khabar *Buku
fiksyen *Majalah
*Kertas kerja *Buku
bergambar *Nota
*Buku rujukan *Gambar foto
|
Bahan Bukan Cetak
|
*Perisian *Bahan
3 dimensi
*Permainan *Bahan kos
murah
*Perkakasan
*Carta
|
Perkakasan
Bukan Tayang
|
*Papan Tulis *Papan Magnet
*Papan Flanel *Bingkai Carta Flip / Pusing
|
Tayang
|
*Projektor Overhead *Projektor Slaid
*Projektor Filem jalur *Projektor Legap
/Episcope /Epivisor
|
Penggunaan Perpustakaan Secara Optimum
PSS tidak boleh sekadar
bersifat menunggu pelanggan sahaja bahkan PSS perlu menjadi nadi pembelajaran di sekolah
Konsep Pembelajaran Berasaskan Sumber
Konsep Pembelajaran Berasaskan Sumber
Manusia belajar pada kadar :
11 % mendengar
83 % melihat
Keupayaan mengingat pada kadar
20 % apa yang
didengar
50 % apa yang
dilihat dan dengar
Konsep Pembelajaran Berasaskan Sumber
Ø Saya
dengar dan saya tahu
Ø Saya
lihat dan saya faham
Ø Saya
buat dan saya ingat
Kaedah Pembelajaran
Berasaskan Sumber
Meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai
disiplin pelajaran
dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid bersifat
individu atau secara kumpulan
menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan.
Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber
- penggunaan
buku teks
- aktiviti
penelitian
- pencarian
bahan dari pelbagai sumber
- latihan
penyelesaian masalah
·
penggunaan alat pandang dengar.
Dasar Pembelajaran
Berasaskan Sumber
- pengajaran
melalui kerja projek
- pengajaran
unit yang berintegrasi
- pendekatan
inter disiplin
- pembelajaran
individu secara aktif.
Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber
- Aktiviti
pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
- Melibatkan
pelajar belajar secara aktif.
- Dengan
menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja
dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
- Memberi
peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
- Lebih
fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
- Mengembangkan
sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang
hayat.
Penekanan Pembelajaran Berasaskan Sumber
Ø
Pengetahuan pelajar
Ø
Tujuan Pembelajaran
o
Objektif pembelajaran boleh diperjelaskan melalui:
§ huraian
tentang apa yang akan dipelajari
§ diskusi
dan bertukar-tukar fikiran
§ kegiatan-kegiatan
yang menggunakan berbagai sumber
§ kegiatan-kegiatan
melalui kunjungan dan lawatan
§ kegiatan-kegiatan
kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik
Ø
Memilih kaedah dan strategi
pendekatan
Ø
Cari, kumpul dan pilih bahan
Ø
Penyediaan tempat untuk
beraktiviti
Ø Bimbingan dan tunjuk ajar dari guru
Bidang Tugas GPM
•
Pengurusan
& Pentadbiran
-
Fail kuasa, fail meja, pembelian, pelupusan,
•
Organisasi
Bahan
-
Pengkatalogan, kebersihan, keceriaan
•
Galakan
Membaca
-
Penganjuran aktiviti
•
Literasi
Maklumat
-
Penganjuran aktiviti
Koleksi Buku
Ø
Buku
fiksyen
Ø
Buku
bukan fiksyen
Ø
Buku
rujukan
§ Umum
§ Am
§ Khusus
Ø
Bahan
khusus – tesis, pekeliling, kertas seminar
Ø
Koleksi
Nadir
Ø
Terbitan
Berkala
Aktiviti Anjuran PSS
- NILAM
- DEAR = Drop Everything and Read
- Pameran mengikut bidang
- Kuiz
- 10-minit membaca
- Pertandingan peringkat sekolah
- Radio sekolah
- dll
Rujukan Utama
Ø
Bahagian
Teknologi Pendidikan, KPM
Ø
Buku
Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Abad ke 21 (2017)
Ø
Piawaian
Pusat Sumber Sekolah Malaysia (2010)
Ø
Buku
Panduan NILAM
Ø
*Buku
Pengurusan Pusat Sumber Sekolah SMK ________
Ø
Pekeliling
yang berkaitan:
o
Penyelarasan
waktu mengajar GPM
o
Pelupusan
buku
Ulasan
Pusat sumber telah
menjadi nadi pembelajaran di sekolah kerana berkhidmat sebagai pusat bahan dan
alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran. Pusat sumber sekolah
perlu mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini serta menarik. Antara langkah-langkah
pembentukan pss yang berkesan adalah dengan penubuhan AJK, rancangan pengoperasian,
latihan untuk petugas, kemudahan fizikal dan keceriaan dan sebagainya. Pembelajaran
berasaskan sumber akan meningkatkan motivasi pelajar. Oleh itu, setiap pihak
perlu tahu peranan PSS dan guna sebaik mungkin untuk menghasilkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif.
Comments
Post a Comment