Pengurusan murid
Pengurusan
Murid
Pengurusan Rekod Murid
u Pekeliling ikhtisas KPM Bil. 9/1978:
Kad Rekod Persekolahan (Pupil’s Cumulative Record Card)
u Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah
Rendah 001R (Warna kuning)
u Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Menengah
001M (Warna biru)
u Kad ini hendaklah digunakan untuk
setiap murid sehingga tamat persekolahan
u Perlu dikemas kini dari semasa ke
semasa oleh guru kelas – disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2 Januari.
Kandungan
kad 001
•
Rekod
peribadi
•
Keputusan
peperiksaan
•
Bantuan
persekolahan
•
Minat
/kecenderungan
•
Rekod
kesihatan
•
Rekod
penyakit kronik
Inovasi
penyimpanan rekod murid
u 1978 : Kad 001
u 2005 : Sistem Maklumat Murid (SMM)
u Ms Access
u Stand-alone dan offline
u 2012 : Aplikasi Pangkalan Data Murid
(APDM)
u Online
u Sharing dengan ibu bapa
u Dihubungkan dengan KPM, JPN, SAPS, dan
SSPBS
u 2015 : Sistem Pengurusan Sekolah (SPS)
u Modul Pengurusan Sekolah - EMIS
u Modul Pengurusan Murid – APDM –
e-Kehadiran & maklumat Murid
u Modul Pengurusan Guru – e-operasi
Pemansuhan
Kad 001
u Pekeliling Ikhtisas KPM Bil. 1/2017:
Pemansuhan Kad Rekod Persekolahan 001R dan 001M
u Pemansuhan penggunaan kad 001 bermula
1Januari 2017
Peranan
guru kelas
u Mengisi dan mengemas kini maklumat murid, ibu
bapa dan penjaga.
u Memastikan
murid keluar masuk sekolah dikemas
kini.
u Menyemak dan membetulkan ralat.
Melaporkan
kehadiran harian murid kepada Penolong Kanan HEM dan Pembantu Tadbir (PT)
Kepentingan Rekod Murid
- Memantau kemajuan murid
- Menjalin hubungan antara guru-ibu
bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
- Membantu KPM mengenal pasti latar
belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan
Kepentingan maklumat murid kepada guru
u Mengenal pasti keperluan murid berdasarkan
latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran
u Memerlukan bimbingan khas
u Bantuan kewangan
u Menentukan aktiviti/pengalaman
pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat dan pencapaian murid.
Pengetahuan Mengenai Keperluan Murid
u Kepelbagaian latar belakang juga
menandakan wujudnya pelbagai keperluan berbeza antara setiap murid dalam bilik
darjah.
u Guru perlu sentiasa peka terhadap
keperluan murid. Adakah muridnya lapar, tidak cukup tidur, berasa selamat, dan
cukup kasih sayang?
u Pengetahuan ini membantu guru merancang
& mengurus keperluan murid agar lebih bersedia mengikuti P&P.
u Bagaimana guru dapat mengenal pasti
keperluan murid-muridnya?
u Pengetahuan mendalam mengenai teori
perkembangan dan psikologi.
u Pengetahuan mengenai latar belakang murid
berdasarkan rekod-rekod pembelajaran, kesihatan, kehadiran dan sebagainya.
u Pemerhatian sistematik dalam bilik
darjah dan semasa P&P
u Pemantauan tingkah laku murid dalam
beberapa situasi berbeza.
Perbezaan Murid
1. Perkembangan
mental
2. Sikap dan minat
3. Kadar pertumbuhan fizikal
4. Status sosioekonomi
5. Jantina
6. Kecerdasan individu
Perbezaan Jantina
u Lelaki
dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza.
u Pertumbuhan
peringkat remaja, perempuan berkembang lebih pesat dan mencapai kedewasaan
berbanding lelaki.
u Masalah
kesediaan belajar berpunca daripada pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina.
u Guru
harus menyedari perbezaan jantina semasa membuat rancangan pelajaran.
Perbezaan Kadar Pertumbuhan Fizikal
u Setiap
individu mempunyai corak petumbuhan unik.
u Kanak-kanak
dalam kumpulan umur yang sama tidak mempunyai kebolehan yang sama.
u Masalah
kepada guru dalam merancang pelajaran yang dapat memberi kepuasan kepada murid.
Perbezaan Perkembangan Mental
u Walaupun
berada pada peringkat umur yang sama, tetapi murid-murid mempunyai corak perkembangan
mental yang berbeza.
u Wujud
secara semula jadi.
u Guru
menghadapi masalah melayani murid mengikut perbezaan yang wujud.
Perbezaan Minat & Kecenderungan
u Murid
yang berminat akan mencapai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran dan
sebaliknya.
u Walaupun
wujud perbezaan ini, murid masih ditempatkan dalam kelas atau aliran yang sama.
u Guru
menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan, bahan, dan alat bantu mengajar.
Perbezaan
Status Sosioekonomi
u Pelbagai
status sosioekonomi membina keyakinan diri yang berbeza.
u Murid-murid
yang datang daripada latar belakang keluarga yang miskin kurang
menceburkan diri secara aktif
semasa proses pembelajaran.
Perbezaan Kecerdasan Individu
u Kebolehan
yang berbeza dalam bidang tertentu.
u Seorang
murid yang cerdik tidak semestinya pandai dalam serba serbi. Guru tidak boleh
menggolongkan murid sebagai ‘pandai’ dalam satu bidang pengajaran semata-mata.
u Perancangan
pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan kecerdasan yang wujud dalam
diri individu.
Kesediaan Belajar
Keadaan
diri murid yang
membolehkannya memperoleh pengalaman pembelajaran yang baharu
Kesediaan Kognitif
u Berkait
rapat dengan mental untuk memahami dan
juga berfikir.
u Perkembangan
mental bergantung kepada umur seseorang.
Kesediaan Afektif
u Sikap,
keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran yang
akan disampaikan.
u Pelajar
yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan
yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.
Kesediaan Psikomotor
u Penguasaan
kemahiran fizikal termasuklah
perkembangan fizikal merangkumi fungsi anggota
dan pengawalan,
penyelarasan,
penggerak, di
dalam seluruh tubuh badan.
u Penguasaan
kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif serta
kesediaan afektif pelajar.
Memotivasikan Pelajar
Konsep Motivasi
u Tingkah
laku untuk mencapai keinginan dalam diri.
u Akan
membangkitkan respond untuk
mencapai tujuan yang ingin dicapai pada akhirnya.
u Bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa
berusaha bersungguh-sungguh.
Hubungan Motivasi Murid dan
Pembelajaran
Murid motivasi Rendah
u Aktiviti
berbentuk tidak
mencabar.
u Tidak
peduli tentang
prestasi diri.
u Pasif dan
malas dalam pembelajaran.
Murid Motivasi Tinggi
u Aktiviti
sentiasa berbentuk mencabar.
u Sentiasa menyemak prestasi
diri.
u Kritis dan
kreatif dalam
pembelajaran
Teknik Intrinsic
u Dorongan
dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu
tanpa memikirkan ganjaran
u Berkaitan
dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses
pembelajaran
u Dikaitkan
dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang. (Bruner,
1966)
u cth:
bermain piano atau menggubah lirik lagu
u Diwujudkan
secara semulajadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran.
u cth:
tabiat membaca buku cerita dan bermain alat muzik
Teknik Ekstrinsik
u Diwujudkan
daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan murid untuk melakukan
sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
Cara Guru Meningkatkan Motivasi Murid Dalam
P&P
u Memahami objektif pembelajaran
u Melibatkan diri secara aktif dalam
proses pembelajaran
u Berinteraksi secara positif dengan
rakan sebaya
u Pembelajaran yang berkaitan dengan
kehidupan seharian dan minat murid
u Masa untuk menyiapkan tugasan atau
berinteraksi
u Mendapat pengalaman kejayaan
u Menerima maklum balas yang tepat dan
realistik
Memahami objektif pembelajaran
u Murid lebih terdorong untuk melibatkan
diri dalam P&P sekiranya mereka jelas tentang tujuan sesuatu aktiviti dan
peranan mereka dalam aktiviti tersebut.
u Pengetahuan ini membantu mereka untuk
lebih bersedia menghadapi sesi P&P dan menghubung kait pembelajaran yang
akan dilalui dengan pembelajaran lepas.
u Pencapaian objektif pembelajaran pada
akhir kelas juga memberikan rasa kepuasan dan kejayaan (sense of achievement)
kepada murid.
Penglibatan aktif dalam aktiviti P&P
u Murid secara aktif membina
pengetahuannya sendiri mengenai sesuatu topik pembelajaran, berpandukan
objektif pembelajaran.
u Pembelajaran lebih berpusatkan murid
dan guru berperanan sebagai fasilitator.
u Murid “dicabar” untuk membina
pengetahuan baharu berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka yang bersumberkan
pengalaman seharian dan pengalaman pembelajaran lepas.
u Mengurangkan kebosanan murid.
u Memberi peluang kepada murid untuk
bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri.
Berinteraksi secara positif dengan rakan sebaya
u Interaksi dan pertukaran idea melatih
murid untuk menjelaskan pandangan mereka, menghormati pandangan rakan sebaya,
dan membina pengetahuan baharu.
Pembelajaran yang berkaitan dengan kehidupan
harian dan minat murid
u Topik pembelajaran yang berkait rapat
dengan pengalaman murid membolehkan mereka menggambarkan dan memahami
pembelajaran dengan lebih jelas.
u Murid dapat melihat cara untuk
mengaplikasikan perkara yang baru dipelajari dalam kehidupan seharian mereka.
Masa untuk menyiapkan tugasan dan berinteraksi
u Murid perlu diberikan masa yang
secukupnya untuk menyiapkan tugasan.
u Murid perlu tahu mengenai had masa dan
berusaha ke arah menyiapkan tugasan.
Pengalaman kejayaan
u Aktiviti dan tugasan yang dibentuk
dengan mengambil kira kesediaan dan pengetahuan sedia ada memberikan peluang
kepada murid untuk merasai kejayaan.
u Dapat membantu meningkatkan self-esteem
murid dan memberikan keyakinan mengenai kemampuannya dalam proses pembelajaran.
Maklum balas yang jelas dan realistik
u Penilaian yang tepat dan jelas boleh
merangsang murid memperbaiki mutu dan pencapaian akademiknya.
u Maklum balas yang diberikan haruslah
jelas, spesifik, dan sejurus selepas aktiviti dilakukan.
u Guru juga perlu memberikan tumpuan dan
nilai kepada usaha murid dalam menyiapkan tugasan dan bukan hanya menekankan
hasil akhir tugasan.
Bantuan pembelajaran
- Skim Perlindungan Murid (SPM)
- Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
- Kumpulan Wang Amanah Pelajar
Miskin (KWAPM)
- Skim Bantuan Tuisyen (SBT)
- Rancangan Makanan Tambahan (RMT)
- Program Susu Sekolah (PSS)
- Bantuan Awal Persekolahan
Elaun
Murid Berkeperluan Khas
Bantuan
Perjalanan & Pengangkutan
Bantuan
Pakaian Seragam Badan Beruniform (BPS)
Ulasan
Penyimpanan rekod murid membantu mengenali maklumat tentang murid-murid. Dengan adanya rekod ini pelbagai informasi seperti latar belakang pencapaian minat dan tingkah laku pelajar dapat dikenali serta guru dapat memantau murid mengembangkan potensi diri mereka. Pengurusan murid juga bantu penguasaan kofnitif, afektif serta psikomotor murid. Guru perlu motivasi pelajar agar mereka mencapai cita-cita mereka
Ulasan
Penyimpanan rekod murid membantu mengenali maklumat tentang murid-murid. Dengan adanya rekod ini pelbagai informasi seperti latar belakang pencapaian minat dan tingkah laku pelajar dapat dikenali serta guru dapat memantau murid mengembangkan potensi diri mereka. Pengurusan murid juga bantu penguasaan kofnitif, afektif serta psikomotor murid. Guru perlu motivasi pelajar agar mereka mencapai cita-cita mereka
Comments
Post a Comment