Pengurusan displin

BAB 9 - PENGURUSAN DISIPLIN

ORDINAN PELAJARAN 1957
PERATURAN DISIPLIN 1959
Peraturan 4 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Tanggungjawab guru besar atas disiplin)
“Guru Besar adalah orang yang bertanggungjawab ke atas disiplin sekolah” dan bagi maksud itu hendaklah mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah itu.
Peraturan 5 dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959:
(Kuasa-Kuasa guru besar)
Bagi maksud menjaga disiplin di kalangan murid-murid, guru besar
hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman
sekolah yang biasa sebagaimana perlu atau bermanfaat.

Peraturan 6 : Perwakilan kuasa oleh Guru besar
Guru besar sesebuah sekolah boleh dari semasa ke semasa, tertakluk kepada apa-apa syarat dan hal yang difikirkan patut mewakikan kuasa disiplin sekolah dan kuasa menjalankan hukuman kepada guru-guru lain di sekolah itu atau kepada murid-murid yang ditetapkan olehnya bagi maksud itu tetapi yang disebut di atas tidak seorang pun guru atau murid boleh menjalankan kuasa itu melainkan dengan arahan tertentu dengan syarat bahawa kuasa menjalankan hukuman dera tidak boleh diwakilkan kepada mana-mana orang selain guru berdaftar.

PERATURAN 8 : KUASA GURU BESAR MENGGANTUNG
Persekolahan atau membuang murid dari sekolah
Pada bila-bila masa sahaja didapati dengan
Memuaskan hati guru besar sesebuah sekolah :-
(a) sebagai perlu atau dikehendaki bagi maksud menjaga disiplin atau ketenteraman di mana - mana sekolah yang seseorang murid patut digantung persekolahannya ataupun dibuang sekolah ; atau
(b) yang seseorang murid telah melanggar  peruntukan-peruntukan peraturan 7, ia boleh dengan perintah menggantung murid itu dari hadir sekolah selama suatu tempoh yang difikirkannya patut atau membuang murid itu dari sekolah

PERATURAN 10RAYUAN
(1) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu
(2) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh SATU BULAN dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada Menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.

PERATURAN 11 : CATATAN DIBUANG SEKOLAH DALAM SIJIL
BERHENTI SEKOLAH
Sijil berhenti sekolah tiap-tiap murid yang dibuang sekolah dibawah
peruntukan-peruntukan peraturan 8 atau 9 hendaklah dicatat oleh
guru besar dengan catatan yang menyatakan murid itu telah
dibuang sekolah dibawah peruntukan–peruntukan 
peraturan - peraturan ini.

PERATURAN 12 : Syarat Masuk Balik Sekolah
Seseorang murid yang telah dibuang sekolah dengan perintah yang 
dibuat di bawah peraturan 9 tidak boleh selepas itu, (melainkan jika 
perintah itu telah terlebih dahulu dimansuhkan oleh pihak berkuasa 
yang membuatnya).
(a)masuk atau dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah itu; atau
(b)diterima masuk sebagai seorang murid di mana-mana sekolah lain, tanpa kebenaran.

DATA & REKOD

PENGENALAN
•Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan system SSDM
  sedia ada.
•Sistem ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha
  menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-
  murid yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan. 
•Dengan memasukkan elemen mata (markah) dalam sistem ini,
  status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah
  kecemerlangan budi pekerti.

TUJUAN
•Membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman 
  supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-
  peraturan sedia ada.
•Membantu pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan 
  disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat 
  dan komunikasi.
•Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin
  dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
•Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, Ketua Guru 
  Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan Kaunseling, 
  murid-murid dan penjaga.
•Sebagai pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai
  bentuk laporan.

PROSES KERJA
Perekodan Kes Salah Laku
•Guru melaporkan kes salah laku ke dalam sistem.
•Ketua Guru Disiplin / GPK HEM menjalankan siasatan, dan  jika sah, 
  akan mencadangkan hukuman.
•Pengetua boleh sama ada menukar hukuman dan mengesahkan 
  hukuman.
•Ketua Guru Disiplin / GPK HEM mengambil tindakan terhadap 
  hukuman yang disahkan oleh Pengetua.
•Pembantu Pejabat menguruskan fail dan pengeposan surat.
•Guru Bimbingan dan Kaunseling akan menjalankan sesi bimbingan 
  dan kaunseling terhadap murid-murid tersebut

Perekodan Amalan Baik
•Guru melaporkan amalan baik murid ke dalam sistem
•Sistem akan memproses mata (markah) dan mengeluarkan 
  pelaporan Status Sahsiah murid.

OPERASI SISTEM
WEB (ONLINE)
–Sistem ini adalah berasaskan ‘Web’, yang boleh diakses oleh 
  guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Guru Bimbingan 
  dan Kaunseling, Pengetua, Pegawai-pegawai PPD, JPN, KPM, 
  murid-murid, dan penjaga dengan agihan dan pecahan tugas 
  yang jelas
ANDROID 
–Selaras dengan perkembangan dunia Teknologi Maklumat 
  dan Komunikasi, sistem ini dirancang capaiannya hingga 
  kepada penggunaan Android dan Smart Phone

PERANAN DAN TUGAS


           Individu       
               Peranan dan Tugasan      
            
Guru- guru  
Melaporkan Kes salah laku dan Amalan baik
 GPK HEM
Menentukan kesalahan kes dan  mencadangkan tindakan.
Memberi ruang 'membela diri' kepada murid.
Menjalankan mesyuarat Lembaga Disiplin untuk menetapkan hukuman.
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah.
 Pengetua 
Sama ada bersetuju dengan tindakan yang dicadangkan , atau meminda tindakan , dan membuat pengesahan.
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah
 Guru UBK
Melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling terhadap murid - murid yang melakukan kesalahan.
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah.
PPD
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat daerah.
 JPN
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat negeri.
 KPM
Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat nasional
 Murid -      murid
Memantau pelaporan individu dan berbincang dengan UBK untuk meningkat status sahsiah.
  Penjaga
Memantau pelaporan individu anak - anak di semua sekolah di bawah KPM.




Kod Kategori Kes
       A
       Tingkah laku jenayah
       B
       Buli
       C
       Rokok
       D
       Ponteng
       E
       Tingkah laku lucah
       F
       Tingkah laku kurang sopan / biadap
       G
       Kesalahan vandalisme
       H
       Tingkah tidak amanah
       J
       Kenakalan
       K
       Tingkah laku tidak pentingkan masa
       L
       Kekemasan diri
       M
       Penglibatan politik
       N 
       Lain - lain
       P
       Kes Khas

Ulasan
Gejala displin di sekolah menjadi isu serius pada masa kini. Terdapat pebagai usaha diambil untuk membendung masalah ini seperti Peraturan Displin 1959, Pekeliling Ikhtisas dan sebagainya. Namun, hukuman-hukuman berbentuk penyeksaan, cacian, liar dan melampau ialah dilarang sama sekali. Pelbagai sistem seperti sistem E-SSDMv2.0 membantu menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid. Ia membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.














Comments

Popular posts from this blog

PENGENALAN