Pengurusan Bilik Darjah
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Bilik
darjah
Tempat yang
kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh
mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut (Doyle, 1986).
Aktiviti dalam
bilik darjah melibatkan murid, guru,
tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.
Pengurusan Bilik Darjah
Ø Cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam bilik
darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan
suasana pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku
(Alberto & Troutman, 1986).
Ø Pengurusan
bilik darjah: proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah,
galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
Ø Tujuannya
ialah untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.
Ø Bilik
darjah merupakan persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru,
ruang dan alat pembelajaran.
Ø Tugas
mengajar guru mengandungi dua elemen utama iaitu penyampaian ilmu dan
pengurusan bilik darjah.
Ø Tujuan
dimensi penyampaian ilmu:
mencapai objektif pengajaran (jangka pendek) dan pencapaian akademik (jangka
panjang) (Contoh: teknik penyoalan, penilaian, perancangan, dll).
Ø Tujuan
pengurusan bilik darjah: membentuk dan memelihara tingkah laku murid yang
menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu (Contoh: memberi ganjaran, memupuk
hubungan).
Bilik
Darjah
•
Fizikal
•
Aktiviti
pembelajaran
•
Psikososial
Pengurusan
Bilik Darjah Berkesan
Ø
Menggalakkan
tingkah laku murid yang sesuai
Ø
Membentuk
suasana pembelajaran yang positif
Ø
Menjalinkan
hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan murid
Ø
Menggunakan
masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran dengan optimum
Ø
Meningkatkan
penglibatan murid dalam aktiviti P&P
Ø
Mengurangkan
masalah disiplin
Ø
Pengurusan
rutin yang berkesan
Ø
Murid
belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri
Pengurusan
Persekitaran Fizikal Bilik Darjah
Persekitaran
fizikal
1. Selamat
-
Fizikal dan psikologi
2.
Identiti simbolik
-
Hasil kerja, carta organisasi
3.
Perkembangan
-
Peralatan, bahan bacaan, buku kerja
4.
Ketenangan
-
Susunan & hiasan menarik dan selesa
Garis
panduan
Ø
Membenarkan guru memantau dengan mudah & cepat
Ø
Kedudukan guru berhampiran murid
Ø
Pemandangan murid jelas dan tidak terhalang
Ø
Ruang pergerakan yang selesa
Ø
Akses mudah kepada sumber pembelajaran
Ø
Penggunaan ruang pada dinding
Ø
Wujud ruang untuk aktiviti-aktiviti tertentu
Ø
Beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan
perabot
Ø
Kebersihan
Ø
Susunan kerusi meja murid yang fleksibel
o
Tradisional
o
Kumpulan kecil
o
Seminar
Ø
Pengurusan
Psikososial dalam Bilik Darjah
Ø
Psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan
emosi individu dengan persekitaran sosialnya
Ø
Faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah:
o
Pendekatan pengajaran
o
Gaya kepimpinan guru
o
Bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah
Ø
Pengurusan
Persekitaran Psikososial Bilik Darjah
Ø
Suasana demokratik dalam bilik darjah
Ø
Guru sebagai pendidik & fasilitator
Ø
Menimbulkan persekitaran saling mempercayai &
menghormati
Ø
Percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk
berjaya
Ø
Menunjukkan contoh teladan yang baik
Ø
Menjadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat
& seronok
Ø
Menunjukkan rasa cinta & semangat untuk mendidik
Ø
Menyemai semangat kekitaan
Ø
Mengamalkan komunikasi berkesan
Pengurusan Pembelajaran
•
Berpusatkan
guru
•
Berpusatkan
bahan
•
Berpusatkan
pelajar
Aktiviti Pengajaran Berkumpulan
Ø Kaedah
pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan
aktiviti dalam kumpulan.
Ø Pengelompokan
murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan atau minat.
Tujuan Pengajaran Berkumpulan
Ø Memudahkan
guru membimbing murid.
Ø Menggalakkan
penglibatan aktif individu.
Ø Memupuk kerjasama
antara murid.
Ø Memupuk
rasa tanggungjawab.
Ø Murid
yang cerdas boleh membantu murid yang lemah.
Ø Guru
beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.
Bentuk Pengajaran Berkumpulan
Ø Mengikut
kebolehan
Ø Pelbagai
kebolehan
Ø Mengikut
minat
Kumpulan Mengikut Kebolehan
Ø Terdiri
daripada pelajar yang sama kebolehan.
Ø Cara mengelompokkan pelajar: Guru
memerhati dan mencatat pencapaian murid-murid dalam aktiviti P&P dan
kemudian secara berhati-hati membahagikan murid-murid pada kumpulan-kumpulan
tertentu mengikut kebolehan mereka.
Ø Dilabelkan
sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau
lemah.
Ø Memudahkan
penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam mata pelajaran.
Kumpulan Pelbagai Kebolehan
Ø Terdiri
daripada pelajar yang
memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan.
Ø Setiap
kumpulan terdiri daripada murid yang cerdas, sederhana dan lemah.
Ø Murid yang
cerdas dapat membantu murid yang lambat.
Ø Meningkatkan
kecerdasan emosi dan sosial pelajar.
Ø Dibentuk
berasaskan tugasan yang diberi.
Kumpulan Mengikut Minat
Ø Berdasarkan keseragaman minat atau
bakat murid.
Ø Misalnya dalam mata pelajaran Muzik.
Ø Bersifat kekal atau sementara
berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru dan murid.
Pengajaran Individu
Ø Setiap
murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan
minat.
Ø Setiap
murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara
menyeluruh.
Pengajaran Dan Pembelajaran Individu
Ø Murid
akan menguasai kemahiran mengikut kebolehan mereka.
Ø Guru
harus memerhati dan mengetahui perbezaan ini. Ia dapat dikesan melalui kemahiran bertutur, membaca, menulis, mengira,
menyelesaikan masalah, melukis dan menggunakan peralatan dan bahan.
Ø Pada
amnya, murid mengalami proses pembelajaran secara individu walaupun ketika di
dalam kelas sama ada secara formal atau tidak formal.
Objektif Pengajaran Dan Pembelajaran Individu
Ø Murid
dapat menguasai kemahiran asas
seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan
masing-masing
Ø Murid
mendapat panduan secara
langsung daripada guru atau rakan sebaya
Ø Murid
dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri
Ø Meningkatkan
keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar
Panduan Merancang & Mengurus Pembelajaran
Ø
Mengenal pasti sukatan
pelajaran tertentu yang sesuai dijalankan.
Ø
Mengenal pasti aktiviti yang telah dirancang untuk
dilakukan.
Ø
Memilih dan mengumpul alat dan bahan pengajaran.
o
Bahan cetak
o
Bahan tayang
o
Bahan audio
o
Bahan tiga dimensi
Apakah Bahan Pengajaran?
Ø
Apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi
alat dan isi pelajaran
Ø
Dikenali sebagai media pendidikan:
o
perkakasan
o
bahan atau perisian
Ø
Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi
pembelajaran yang lebih bermakna
Mengapakah Perlu Bahan?
Ø
Membantu guru menjelaskan apa yang hendak diajar
Ø
Membantu murid memahami apa yang diajar
Ø
Contoh:
o
penjelasan makna atau konsep
o
sumber pengalaman
o
mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran
Jenis Bahan Dan
Penghasilannya
Ø
Terbahagi kepada dua iaitu:
o
bahan hidup
o
bahan bukan hidup
Ø
Bahan hidup- manusia, haiwan, dan
tumbuh-tumbuhan
Ø
Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual),
bukan elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi
dan buatan manusia)
Perancangan Bahan
Ø
Perkara yang diutamakan dalam merancang penggunaan
sesuatu bahan:-
o
jenis dan bentuk bahan
o
cara bahan digunakan
o
kemudahan mendapatkan
bahan
Pentaksiran Berasaskan Sekolah
•
Pusat
(LP)
•
Sekolah/Bilik
Darjah (BPK)
•
Jasmani
(BKK)
•
Psikometrik
(BPSH)
Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)
Ø Pentaksiran
berterusan dalam sesi P&P bagi
mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan, dan pencapaian
murid.
Ø PBD
berlaku secara formatif dan sumatif
Ø PBD tidak membandingkan tahap
penguasaan antara seorang murid dengan murid yang lain, tetapi bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam
pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka.
Kepentingan PBD
Ø Mengesan perkembangan murid secara
menyeluruh
Ø Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan
murid dalam pembelajaran
Ø Mengetahui keberkesanan pengajaran
Ø Merancang dan mengubah suai kaedah
pengajaran
Ø Mengambil tindakan susulan yang sesuai
dengan serta merta
Rujukan
•
Panduan
Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (KPM, 2018)
Ulasan
Ulasan
Pengurusan bilik
darjah adalah cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran, susunan
fizikal, dan keadaan psikososial dalam bilik darjah bagi mewujudkan suasana
pembelajaran yang mesra. Tujuannya, dapat memudahkan pengendalian pembelajaran
murid di dalam kelas serta membentuk dan memelihara tingkah laku pelajar yang
menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu. Pengurusan pembelajaran dalam kelas
boleh berpusatkan guru, bahan dan pelajar. Aktiviti pengajaran boleh dilakukan
secara berkumpulan dan individu mengikut keupayaan murid. Akhirnya, seorang
guru perlu memastikan keadaan bilik darjah yang kondusif agar proses pengajaran
dan pembelajaran berlaku lancar.
Comments
Post a Comment