Pengurusan Penasihatan Murid
BAB 10 - PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
Definisi Bimbingan
¢Bantuan yang diberikan oleh seseorang, baik lelaki dan
perempuan, yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seorang
individu dari setiap peringkat usia untuk menolongnya mengarahkan kegiatan
hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri
(Crow & Crow, 1960).
¢Suatu proses untuk membantu individu memamahami dirinya dan
dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaan dan bakat
yang ada dengan sepenuhnya (Suradi, 1966).
¢Cara membantu orang lain atau suatu usaha menyediakan
pengalaman untuk membantu pelajar memahami diri (Amla et al, 2006).
Ciri-ciri bimbingan
1.Bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan
2.Bimbingan merupakan proses membantu individu atau
kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu,
melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya
3.Bimbingan yang diberikan ialah kepada individu yang
memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.
Rumusannya :
¢Daripada aspek bantuan, bimbingan diberi kepada individu
untuk membuat pilihan dan penyesuaian yang bijak.
¢Dalam konsep pendidikan, bimbingan merupakan keseluruhan
perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk
mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka.
DEFINISI PENASIHATAN
¢Zuraidah (1994) berpendapat memberi nasihat ialah strategi
menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat.
¢Gibson dan Mitchell (1999) menyatakan nasihat digunakan
bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna.
CIRI-CIRI PENASIHATAN
1.Berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada
menumpukan kepada diri individu yang bermasalah.
2.Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang
dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini
adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan
pengiktirafan.
3. Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat
untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.
PROSES BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
Terdapat 5 fasa iaitu
¢FASA 1 - Kesedaran GURU sebagai pembimbing
dan penasihat pelajar
¢FASA 2 - Menguasai Kemahiran-Kemahiran Asas Bimbingan dan
Penasihatan
¢FASA 3 - Proses Mengenali Pelajar
¢FASA 4 - Proses membimbing pelajar
A.Membina Hubungan
B.Penerokaan
C.Definisi Masalah dan Membina Matlamat
D.Alternatif Penyelesaian dan Pelan Tindakan
E.Melaksanakan tindakan
F.Penamatan
¢FASA 5 - Fasa Analisis Penilaian
DEFINISI MENTORING
¢Daripada perspektif umum, mentoring mengambarkan wujudnya
perhubungan berterusan antara individu ke individu/ramai (one-to one/many
relationship) yang akan meningkatkan tahap professionalisme mantee.
¢Sarah Fletcher (2000) pula mengatakan mentoring bermaksud
membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu
transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang
dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus dan mengarahkan.
¢Daripada konteks pendidikan pula, mentoring adalah gabungan
melatih (coaching), kauseling dan penilaian, di masa guru berpengalaman
(mentor) di berikan tanggongjawab untuk membantu guru baru (mantee)
mendalami perkembangan professional.
Mentor – individu berpengalaman
Mantee – individu/sekumpulan
individu yang ingin maju dalam bidang berkenaan
PROSES MENTORING
1. Menjalin perhubungan
2. Merundingkan persetujuan/perjanjian
3. Perkembangan professional mantee
4. Menamatkan perhubungan
Panduan Perbezaan Peranan Guru Sebagai Pembimbing Dan Penasihat Dengan Kaunselor,
Psikoterapis Dan Psikiatris
Ulasan
Bimbingan merupakan
suatu proses untuk membentu individu memahami diri dan dunia sekeliling (Suradi,
1966). Dalam konsep pendidikan bimbingan
merupakan keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar
mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Nasihat
adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu
meninggalkan kesan. Seseorang guru hendaklah mempunyai kesedaran sebagai
seorang pembimbing dan penasihat pelajar, menguasai kemahiran-kemahiran
asas bimbingan dan penasihatan, mengenali pelajar, membembing pelajar serta
membuat analisis penilaian.
Comments
Post a Comment